- ICT kan op 3 IntegratieNiveaus worden ingezet:
o IN1: als gereedschap – het zelfstandig gebruiken minder noodzaak aan ICT
Word… tekstverwerker gebruiken
Excel… rekenblad, schema, grafiek, tabel
CutePDFwriter, IrfanView, Audacity, digitaliseren tekst, beeld en geluid
ICT gebruiken om…
… creatief vorm te geven (ET5)
… voorstellen van informatie (ET7)
o IN2: als instructeur – het zelfstandig leren inoefenen, verwerken of verwerven nieuwe leerinhouden
FreeCD2, Edurom, Klikkerdeklik… educatieve en interactieve programma’s
tangram, woordkasteel… ‘drill en practice’ programma’s
motion planning (robotarm)… simulatie- en spelprogramma’s
ICT gebruiken om…
… zelfstandig te oefenen (ET3)
… zelfstandig te leren (ET4) … in een door ICT ondersteunde leeromgeving
o IN3: als open digitale leeromgeving – het zelfgestuurd leren grotere impact op leerproces
startpagina, portaalsite… plannen uitvoeren controleren reflecteren
digitaal stappenplan… strategisch handelen, probleemoplossend denken
intranet (sharepoint, stebant), database… analyseren, structureren
ICT gebruiken om…
… voor hen bestemde informatie opzoeken, verwerken, bewaren (ET6)
… communiceren (ET8) op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier
o Algemeen:
- ICT kan maar effectief zijn als het integratieniveau voldoende hoog is.
- IN3 kan maar effectief zijn als de competenties (of ET) worden nagestreefd in de context van het zelfgestuurd leren in een open digitale leeromgeving.
- In alle integratieniveaus is het gebruik van ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier aanwezig, zoals ook een positieve houding tegenover ICT.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten